27 jūnijs 2023
Paradoks - svinīgais mācību gada noslēgums tika nosvinēts un tikai pēc tam nāca šokējošā ziņa – gala pārbaudījums tomēr nav nokārtots un pamatizglītība nav iegūta.
Visvairāk 9.klašu skolēnu - 826 - nenokārtoja centralizēto eksāmenu matemātikā. 1920 skolēni šajā eksāmenā ieguva vērtējumu 10-19%. Pietiekamā līmenī eksāmenu matemātikā kopumā nokārtoja 17 274 skolēni. Vissliktākos rezultātus uzrādījuši skolēni, kas pamatizglītību apguva tālmācībā - zem 20% eksāmenu nokārtoja 44,77% skolēnu, no kuriem 18,29% nesasniedza 10% vērtējumu.
Visaugstāko sniegumu uzrādījušas valsts ģimnāzijas - skolēni visbiežāk ieguva 90-99%. Pamatskolās skolēni eksāmenā visbiežāk ieguva 20-29% vērtējumu, bet vidusskolās - 30-39%. Grūtāk skolēniem veicies ar kompleksu problēmu risināšanu - vidējais vērtējums šajā daļā bijis 37,1%. Savukārt zināšanu, izpratnes un prasmju pārbaudē skolēni vidēji guvuši 54,6%.
Latviešu valodas eksāmenā vismaz 10% ieguva 18002 skolēni, bet eksāmenu nenokārtoja 90 skolēni. Katrs piektais skolēns jeb 20,5% latviešu valodas eksāmenā ieguva 60-69%, 19,8% skolēnu ieguva 50-59%, bet 17,3% skolēnu - 70-79% vērtējumu. Vislabāk skolēniem veicies mutvārdu runā, kur vidējais vērtējums bija 77,6%. Teksta satura un valodas līdzekļu analīzē skolēnu vidējais vērtējums bija 54,6% - galvenokārt pieļautas neuzmanības kļūdas. Savukārt tekstveidē skolēni visvairāk rakstījuši par saviem nākotnes nodomiem, savukārt tie, kuri izvēlējās tematu "Darbs - panākumu atslēga", visbiežāk aprakstījuši Latvijas hokeja izlases panākumus. Šajā eksāmena daļā vidējais skolēnu sniegums bija 51,6%.
Skolēniem vislabāk veicies ar angļu valodas eksāmenu - vidējais vērtējums starp pamatskolas beidzējiem bijis 67%. Angļu valodas eksāmenu virs 10% sliekšņa nokārtoja 17 817 skolēni, no tiem katrs piektais skolēns jeb 20,41% ieguva vērtējumu 80-89%. Augstākos rezultātus skolēni uzrādījuši runāšanas daļā. Angļu valodas eksāmenu pietiekamā līmenī nav spējuši nokārtot 0,8% jeb 143 skolēni.
9.klašu eksāmenu vērtēšana centralizēti tika ieviesta, jo šogad noslēdzās jaunā izglītības standarta ieviešanas process, līdz ar ko bijis svarīgi novērtēt, kā izglītojamie to ir apguvuši, atzīmēja Voroņenko. Tāpat tika apzināts, cik liela ietekme bijusi Covid-19 pandēmijai uz bērnu zināšanām, un kādas rekomendācijas varēs sniegt skolām. Šis ir pirmais gads, kad 9.klašu absolventiem visos valsts pārbaudes darbos vērtējums tiks izteikts procentos. Lai nokārtotu centralizēto eksāmenu, skolēnam vajadzēja iegūt vismaz 10%.
Ja skolēns kādā no eksāmeniem nav ieguvis vismaz 10%, tad skolēns šajā mācību gadā saņems liecību un atkārtoti kārtos noslēguma pārbaudījumus nākamā mācību gada noslēgumā.Šis ir pirmais gads, kad 9.klašu absolventiem visos valsts pārbaudes darbos vērtējums tiks izteikts procentos. Lai nokārtotu centralizēto eksāmenu, skolēnam vajadzēja iegūt vismaz 10%. Līdz 2024./2025.mācību gadam šo vērtējuma slieksni plānots palielināt līdz 20%.