07 jūnijs 2022
Projekta “Skola2030” vadībai un IZM bieži pārmests, ka jaunais izglītības saturs izstrādāts un ieviests lielā steigā, bet “Skola2030” izstrādātaji tam nepiekrit un stāsta, ka viss ir paveicams noteiktajos termiņos. Pēdējā laikā arvien biežāk izskan kritika par “Skola2030” darbu no nozares vadības, piemēram, par jaunajam izglītības saturam atbilstošu mācību līdzekļu trūkumu. Projekta ieviešana tika sākta pandēmijas aktuālākā laikā.
Valsts izglīītības satura centra VISC) vadītāja L. Voroņenko vērtējot projekta “Skola2030 līdzšinējo darbu norādījusi, ka pedagogu aptauja par pilnveidotās mācību pieejas ieviešana parādījusi gan tos risinājumus, kurus pedagogi novērtēja atzinīgi, gan arī problēmas, pie kurām nepieciešams darboties turpmāk.
Projekta un jaunā mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa intervijā laikrakstā „Latvijas Avīze” norādījusi uz trīs iemesliem, kas, viņasprāt, traucējot uzlabot izglītības sistēmu.
Pirmkārt, trūkstot profesionāla skolotāju atbalsta sistēma, kas nebūtu politiska un netiktu īstenota ar ierēdnieciskiem instrumentiem. VISC, kāds tas ir gan šobrīd, gan arī turpmāk tiekot veidots ir tik ļoti tuvu valsts pārvaldei un politiskajām pārmaiņā un viņa neredzot, ka tur var būt efektivitāte un produktivitāte,
Otrkārt, attīstību kavējot IZM zemās iespējas atbalstīt pārmaiņas mācību saturā un pārmaiņas izglītībā bieži tiekot īstenotas tikai ES struktūrfondu projektu ietvaros, nevis sistēmiski. Kad projekts beidza, sāktās pārmaiņas.neturpinoties.
Treškārt. Tuvojies vēlēšanām, pastiprinoties dažāda veida politiskās idejas par to, kas dažos atlikušajos mēnešos līdz vēlēšanām būtu jāpaveic. Z.Oliņa uzskatot, ka “Skola2030” vienmēr bijis ļoti redzams projekts, tāpēc savā ziņā arī politisks: katrs nākamais ministrs ir nācis ar saviem plāniem par to, kā projektam būtu jāstrādā. Viņa esot pārdzīvojusi trīs miniatrus.
Lūgta komentēt politisko spiedienu, Z. Oliņa laikrakstā norādījusi: „Tikko sākās karš Ukrainā, ministre paziņojusi par straujākām pārmaiņām uz mācībām pilnībā latviešu valodā visās skolās, un tas liecinpt par izglītības sistēmas politizēšanu. Tas vienkārši nesot veids, kā var profesionāli strādāt, kā gatavot ļoti nozīmīgus un dziļus risinājumus. Tas esot veids, kā zem lozungiem mēģina paslēpt reāli neizdarītas lietas. Nākamais, kam tagad ministrija ķerusies klāt, ir mācību gada garums. Tie it kā ir viegli no koka nolaužami augļi, bet jautājums, vai tie būs augļi pēc būtības. Es domāju, ka nē.”
Pusotru gadu pirms projekta “Skola2030” noslēguma Zane Oliņa amatu atstājusi un aizbraukusi no Lavijas. Bet visai lieli līdzekļi iztērēti,